Amit a motorolajokról tudni érdemes
A futóműbeállítások problematikájánál tán csak a motorolaj választás vonultat fel több „szakembert”, akik pályanapok alkalmával bringájuk oldalához simulva, slusszkulcsot pörgetve osztják az észt „a Rossi is azt használja” vagy „mert az a legjobb, nem érted???” meggyőző eszmefuttatásokat mormolva. Őket könnyen kiszűrhetjük, kivétel nélkül hangosan beszélnek, teátrális mozdulatok mögé bújva –ezek nélkül ugyanis senki nem hinne nekik. Őket most tegyük félre, és hallgassunk meg egy igazi kenéstechnikai szakembert, ezen a héten ő kalauzol végig bennünket az olajok útvesztőjében, minden nap egy újabb témát boncolva fel. Jegyzetfüzetet és ceruzát elő: Kenéstechnika óra, csapó egy.
A motorolajokkal kapcsolatban szinte kivétel nélkül tévhitek, féligazságok és semmitmondó marketing szlogenek uralják a hazai motoros és nem motoros felhasználók környezetét. Sorozatunkkal szeretnénk elősegíteni a műszakilag korrekt megismerés és objektív választás lehetőségét minden a téma iránt érdeklődő professzionális vagy hobby célú felhasználó részére.
A cikksorozatot a CEPSA kenőanyagok magyarországi forgalmazója, a HPS Lub Kft. készítette.
A motorolajok rendkívül összetett kenőanyagok, amelyet a motorkerékpár motor szerkezeti elemének tekinthető gépelemként szükséges szemlélnünk. A motorolajok osztályozása folyási (reológiai) tulajdonságaik és nemzetközi szabványok által meghatározott teljesítményszint kategóriákba történő besorolás alapján történik.
Mit jelent a motorolaj viszkozitása?
A viszkozitás az áramló folyadékrétegek egymáson való elmozdulásakor fellépő belső súrlódás mértéke. Ez a jellemző kenőolajok esetében a hőmérséklet függvényében jelentősen változik. A hőmérséklet csökkentésével a motorolajok viszkozitása növekszik, míg el nem érik a szivattyúzhatóság-, egyben alkalmazhatóság határát. A folyáspontot elérve megszűnik a folyadék jelleg.
A hőmérséklet növekedésével a viszkozitás fokozatosan csökken, az olaj hígfolyóssá válik, egyben csökken a hatékony kenőfilm vastagsága. Amikor a kenőfilm vastagsága a felületi érdesség mérettartományába kerül, megszűnik a folyadékkenés állapota.
Mit jelent a motorolaj SAE viszkozitási osztályozása?
A motorolajok viszkozitási osztályokba történő besorolását a SAE (Society of Automotive Engineers, USA) J 300 szabvány határozza meg.
Léteznek egyfokozatú- és többfokozatú viszkozitási osztályok. Az egyfokozatú (monograde) olajok egyetlen adott viszkozitás osztály előírásait teljesítik.
Motorikus üzemre használható ún. nyári fokozatok (növekvő viszkozitási sorrendben): SAE 30, SAE 40, SAE 50, (SAE 60). Az egyfokozatú nyári olajokat általában dízel hajómotorokban és mezőgazdasági gépekben alkalmazzák.
A téli fokozatok: SAE 0W, SAE 5W, SAE 10W, SAE 15W, ahol a legjobb hidegindíthatóságot a SAE 0W, a legkedvezőtlenebbet a SAE 15W jelöli. (Lásd a táblázat szivattyúzhatósági határhőmérséklet oszlopát.) A SAE 10W viszkozitási osztály már általában rész-szintetikus, míg a SAE 5W, SAE 0W fokozatok kizárólag szintetikus alapolaj felhasználásával valósíthatók meg.
A járműipar igényeit a többfokozatú (multigrade) olajok biztosítják, amelyek évszaktól függetlenül garantálják a hidegindíthatósági és az üzemmeleg állapotokhoz szükséges követelmények teljesülését. A többfokozatúak között beszélhetünk szűk (pl. 15W-30) és tág (pl. 5W-50) viszkozitás osztályú termékekről.
Némi kitérővel - a jobb érthetőség kedvéért - személygépjármű motorok esetében léteznek energiatakarékos motorolajok. A gyártástechnológiailag erre alkalmassá tett motoroknál (szűk tűrések, jó illesztések, korszerű szerkezeti anyagokból készült precíz megmunkálású és felületkezelt alkatrészek) esetében alkalmazhatóak az energiatakarékos, ún. könnyű futású motorolajok (Pl: SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30). Ezek a kenőanyagok üzemmeleg állapotban is alacsony viszkozitásúak, így belső súrlódásuk csekély. Kopottabb vagy nagyobb illesztési hézaggal gyártott motorok esetében az alacsony viszkozitás elégtelen kenési állapot kialakulását eredményezheti, ilyenkor megoldást jelenthet pl. egy melegoldalon SAE 50-es olaj használata.
Figyelem! Az energiatakarékos motorolajok súrlódás-csökkentő adalékokat is tartalmaznak. Motorkerékpár olajkenésű tengelykapcsolóban nem biztosítják a megfelelő nyomatékátvitelt, és szerkezeti meghibásodást okozhatnak!
Melyik a legkedvezőbb viszkozitási osztály? Melyiket válasszam?
A megfelelő viszkozitási osztály a külső hőmérséklet, a motorállapot és az üzemmód függvénye. A szervizelőírások egyértelműen tartalmazzák a motorgyártó javaslatát. Ettől való eltérés általában nem indokolt.
Alkalmazható-e a korábbitól (előírttól) eltérő viszkozitású motorolaj?
Egyes esetekben igen. Például versenyszerű használat esetén a motorolajba folyamatosan jelentős mennyiségű üzemanyag jut, amely (plusz a magasabb üzemi hőmérséklet) drasztikusan csökkentheti a motorolaj viszkozitását. A biztonságos kenőfilm-vastagság megőrzése érdekében ezért célszerű növelni a melegoldali viszkozitást.
Pl. SAE 10W-40 -> SAE 10W–50
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.