Nyári gumi kisokos
A hőmérséklet emelkedésével nem csak a ruházatunkat, hanem az autóguminkat is érdemes lecserélni. Ennek hiányában ugyanis nagyobb a balesetek kockázata.
Bár Magyarországon nem kötelező a téli gumi nyárira cserélése, ezt mégis érdemes megtenni, amikor a hőmérséklet 7°C fölé emelkedik. A téli és a nyári gumi között elsősorban az anyagát és a mintázatát tekintve van különbség. Arról, hogy ezek miben játszanak szerepet.
Nyári gumi jelölések
A megfelelő nyári gumi kiválasztásához az ár mellett érdemes a különféle jelölésekre is figyelmet fordítani.
Először is a nyári gumi méretéről kapunk információkat. Az erre vonatkozó adatokat a következő módon találjuk meg a gumi oldalán: 255/45 R17.
Ez esetben az első szám az abroncs szélességét adja meg miliméterben, ez az érték általában tízzel növekszik a különféle típusok esetén. Az ezután következő szám pedig egy arányszám, mely a gumi szélességének és az oldalfal magasságának az aránya.
Az R jelölés arra utal, hogy a gumi radiál szerkezetű, míg az ezt követő szám a felni átmérője collban megadva.
A nyári gumik esetében fontos beszélni a terhelési és sebességi indexről is, míg előbbi azt mutatja meg, mekkora a gumi teherbírása, addig az utóbbi a gumi által elbírt maximális sebességet jelöli. Ennek megállapítására az alábbi táblázatok szolgálnak.
Az előbbiek mellett a gumikon található még egy számsor, az úgynevezett DOT szám, mely a gumi gyártásának időpontját jelöli. Ez egy négy számjegyű kód, melyben az első két szám azt mutatja meg, hogy az év hányadik hetében gyártották a gumit, míg az utolsó kettő pedig az évet jelöli, például: 2614, vagyis a 2014-es év 26. hetében gyártották.
A gyártás idejével kapcsolatban felmerül egy további fontos kérdés.
Meddig használható egy nyári gumi?
Ahhoz, hogy megtudjuk meddig használható egy nyári gumi három dolgot kell figyelembe venni.
- a gumi kopását
- a gyártási időt, a gumi életkorát
- repedéseket és egyéb hibákat
A kopás mértéket könnyedén megállapíthatjuk a gumin található kopásjelzővel, ez egy dombornyomott TWI jelzés, mely annál inkább látszik, minél kopottabb a gumi.
Ez a mélység hivatalosan 1,6 milliméter lehet, ezt azonban nem érdemes megvárni, 2-2,5 milliméter esetén már érdemes új gumira váltani.
A kopás mellet fontos a gumi életkora is, hiszen egy évekig nem használt nyári gumi bár nem kopik, öregszik, aminek következtében veszíthet a tapadásából. Ez pedig szintén növeli a baleset kockázatát.
A gumi életkorát könnyedén megtudhatjuk a korábban említett DOT szám alapján, de hány éves koráig érdemes használni egy nyári gumit? A Magyar Gumiabroncs Szövetség közleménye alapján a maximum 3 éves gumik számítanak frissen gyártottnak, a 3 és 5 év közöttiek pedig újnak. Ez alapján az ennél régebben gyártott gumikat érdemes hanyagolni, és egy újabbat beszerezni.
Végezetül fontos, hogy a repedéseket és a különféle hibákat is szemügyre vegyük, hiszen annak ellenére, hogy a gumi kopása és életkora még megfelelő mértékű, megjelenhetnek kisebb repedések, amik szintén balesetveszélyesek.
beltéri ajtó árak, ajtók, cpl beltéri ajtó, fürdőszoba ajtó, beltéri ajtó ár, műanyag beltéri ajtó, mdf ajtó, műanyag erkélyajtó, ajtó nyitásirány, ajtólap
beltéri ajtó árak ajtók cpl beltéri ajtó fürdőszoba ajtó beltéri ajtó ár műanyag beltéri ajtó mdf ajtó műanyag erkélyajtó ajtó nyitásirány ajtólapbeltéri ajtó árak, ajtók, cpl beltéri ajtó, fürdőszoba ajtó, beltéri ajtó ár, műanyag beltéri ajtó, mdf ajtó, műanyag erkélyajtó, ajtó nyitásirány, ajtólap
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.