A gumiabroncs futófelülete
A nyári gumi futófelülete érintkezik az úttal, a különböző minőségű utak másmilyen futófelületet kívánnak meg. A különböző méretű nyári gumik különböző méretű futófelületeket eredményeznek. Az úttal érintkező futófelület a gépkocsi teljes súlyát hordozza, ami a gumiabroncs saját súlyának akár ötvenszerese is lehet.[4]
A futófelület telítettebb, mint a téli guminál, szabad szemmel látható a nagyobb felfekvési felület, ami által száraz úton elérhető a nagyobb tapadás. Kevésbé tagolt a mintázat, a lamellázottság nem olyan sűrű, ezt a szárazabb nyári útviszonyok indokolják.
A biztonsági kockázatok minimalizálása érdekében a gumiabroncs rendszeres karbantartása kiemelt fontosságú. Rendszeres időközönként kell ellenőrizni a futófelület állapotát, ugyanis ha a felület kopása eléri a kritikus szintet, akkor kötelező a nyári gumi cseréje. A barázdált, csatornázott futófelület mélysége (amely megmérhető a futófelület fő csatornáiban, bizonyos típusoknál jelölik is a gépkocsi-tulajdonost segítendő) nem lehet sekélyebb 1,6 milliméternél. Amennyiben a futófelület mélysége eléri a kritikusnak nevezhető 1,6 millimétert, a gumiabroncs azonnali cseréje javasolt. A túlságosan elkopott gumiabroncs nem biztosítja a gépjármű és utasai kellő biztonságát, úttartása és tapadása nagymértékben romlik, ez a féktávot is jelentősen megnöveli.
Léteznek speciális abroncstípusok is, mint a Run Flat technológiával készült gumik. Ezek különlegessége, hogy defekt esetén sem történik hirtelen nyomásvesztés, az abroncs megtartja formáját, így a jármű néhány kilométeren keresztül viszonylagos biztonságban haladhat tovább. Az ilyen abroncsok nem javíthatóak, sérülés esetén cserélni kell őket.[5]
A nyári gumik jelzései
A gumiabroncsokat különböző számokkal és betűkkel látják el. A gyártás során a különböző jelzéseket a méret, a kategória, az abroncs felépítése, a terhelhetőség jelölése érdekében helyezik el a nyári gumin.
Az összesen hét különböző jelölésből álló jelrendszer sorrendben a következőket jelenti:[6]
az első betű(k) kategóriát jelölnek, például a „P” a személyautót (passenger car), az „LT” (light truck) pedig kisteherautót
a következő számérték a nyári gumi szélességét mutatja, milliméterben adják meg a gyártók
a perjel után még egy számérték jön, ez a szám a gumiabroncs oldalfalának arányát mutatja a szélességéhez képest
a sorban következő betű mutatja meg, hogy milyen felépítésű a gumiabroncs, az „R” jelöli a radiált, ez a leginkább elterjedt gumiabroncs szerkezet manapság
a felni átmérőjét jelölő szám inchben (collban) adja meg a méretet
az utolsó szám határozza meg a gumiabroncs maximális terhelhetőségét
a jelölés végén álló betű pedig a nyári gumi sebességi besorolása, itt látható, hogy a gumiabroncs milyen maximális sebességig használható. A sebességindexek „Q” jelöléstől „Z”-ig mennek, a „Q” maximum 160 km/órát bír, a jelölési rendszerben 10 km/óránként jutunk el a „Z”-ig, ami a 240 km/óra feletti sebességre optimalizált nyári gumit jelzi
A gumin megtalálható a gyártás időpontja is, amely a termékek oldalfalán látható DOT számból olvasató ki. Ez egy négy számjegyből álló sorozat, melynek első két jegye a gyártás hetét, második két jegye pedig a gyártás évét adja meg.[7]
A nyári gumik télen
A nyári gumikat télen le kell cserélni és optimális körülmények között tárolni. A lecserélt gumit lehet felnivel, vagy felni nélkül is tárolni, a két eljárás között azonban alapvető különbségek vannak.
A felni nélkül tárolt gumikat állítva ajánlatos tárolni, a gumik öregedésének megelőzése érdekében időnként (havonta) forgatásuk javasolt. A felnin hagyott gumikat épp ellenkezőleg, fektetve kell tárolni úgy, hogy a gumiban lévő légnyomást 1,0 bar-ra visszacsökkentik. Napfénytől elzárva tartandók a szakszerűen elrakott gumik, oldószerekkel, kenőanyagokkal, vagy különböző vegyi anyagokkal szigorúan tilos érintkezniük. A nyári gumik tárolási helye legyen száraz és hűvös.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.